מוצר נוסף בהצלחה
2023-01-22T15:52:48+02:00

הלוקס ולגוס ובאנגלית hallux valgus, בעברית ידוע גם כ- 'בוהן קלובה', היא בליטה הנקראת 'בוניון' שנוצרת כאשר בוהן כף הרגל (בעגה הרפואית 'הלוקס') דוחפת את האצבע הסמוכה לה ובמקביל מפרק הבוהן נדחף החוצה (סטייה החוצה ממרכז הגוף הזוכה לשם 'ולגוס'), דבר העשוי לגרום לכאב עז, אדמומיות ונפיחות.

גם לצד הזרת של כף הרגל יכולות להתפתח בליטות קטנות (הידועות בשם 'bunionettes') אשר ידחפו הצידה את מפרק האצבע הקטנה ויגרמו לתסמינים שונים.התופעה נפוצה יותר בקרב נשים, מתפתחת בצורה הדרגתית ושכיחותה עולה עם הגיל. יתכן גם שתעבור אליכם בתורשה. חשוב מאוד לדעת כי נעילתן של נעליים הדוקות בעלות מבנה צר בקדמת כף הרגל עלולה להוביל להחמרה של המצב הקיים ולהחרפת התסמינים. לא כל אדם בעל הופעת הלוקס ולגוס אכן יחווה כאבים או יחוש תסמינים שונים, ויתכן כי התאמת נעליים רחבות הן כל מה שנחוץ לשיפור איכות החיים.

 

מה התסמינים של הלוקס ולגוס?

  • בליטה הנוצרת בבסיס הבוהן של כף הרגל (בוניון), העלולה לדחוף את שאר אצבעות הרגליים ולגרום לעיוותים שונים (מצבים כגון עליית האצבע השנייה על הבוהן וכדומה).

  • נפיחות ואדמומיות באזור מפרק הבוהן שעשויות לגרום לרגישות גבוהה למגע ואף לשפשוף קל.

  • כאבים מתמשכים במפרק הבוהן, או כאלה המופיעים לסירוגין (דוגמת כאב המופיע בעת הליכה יחפה), ולעיתים גם הופעת כאב בבסיס האצבע השנייה.

  • שינויים ניווניים במפרק היוצרים תנועה מוגבלת של הבוהן.

  • יבלות ועור קשה באזור הבליטה וכן מתחת לאצבעות.

  • כאב מקומי בזמן נעילתן של נעליים בעלות מבנה צר (לרוב עם הקלה בעת הורדת הנעל).

הלוקס ולגוס (hallux valgus) במציאות

:הלוקס ולגוס עלול לגרום לסיבוכים רבים, כאשר אלה השכיחים ביותר

  • אצבע פטישית – ('Hammertoe'באנגלית) היא דפורמציה של אחת או יותר מאצבעות כף הרגל, בה נוצר כיפוף אבנורמלי של המפרק האמצעי של האצבע. התופעה נפוצה יותר לאצבע הצמודה לבוהן בכף הרגל. מצב זה עלול לגרום להופעתם של כאבים באזור.

  • מטטרסלגיה – כאבים תחת ראשי עצמות המסרק הארוכות (שנקראות 'מטטרסל') ובעיקר באזור הכריות המצויות בקדמת כף הרגל. התלונות השכיחות המתלוות להלוקס ולגוס הינן תחושות שריפה, כאב עמוק וכאב שטחי.

  • בורסיטיס – תהליך דלקתי הנוצר בעקבות הלחץ במקום ומוביל לכאב באזור הבורסה (שקית נוזלים), אשר מפרידה בין העצם הססמואידית לגידים והשרירים בסביבת הבוהן הגדולה בכף הרגל.

 

 

הלוקס ולגוס גורמים

ישנן מספר תיאוריות המנסות לשפוך אור על התופעה והסיבות להיווצרותה, אך הגורם אינו ידוע במדויק. חשוב לציין כי התופעה אינה מתרחשת בוקר אחד, אלא סימפטומים וסימנים המתגברים באופן איטי ולאורך זמן.

התיאוריות המרכזיות המציגות הסבר אפשרי הן:

 1. שימוש בנעליים צרות מכפי מידת כף הרגל של הנועל, בית אצבעות צר הדוחף את הבוהן פנימה. דוגמאות לנעליים העשויות ללחוץ: נעלי עקב, נעליים אלגנטיות (מוקסינים) ונעליים רעועות. אין מדובר על דפורמציה המתרחשת בבת אחת, אלא התפתחות הדרגתית לאורך שנים כתוצאה מנעליים שאינן מתאימות לצורת הרגליים.

2. גורמים מכאניים ושינויים במנח כף הרגל:

א. משיכה פנימית של הבוהן עקב קריסה פנימית של כפות הרגליים (פרונציה) יחד עם קריסתה של הקשת הפנימית.

ב. קיצור שרירי הסובך (שריר התאומים).

ג. הגבלה בטווחים של מפרק הקרסול.

3. פגמים גנטיים ועיוותים מולדים.

4. מחלות נוירולוגיות, דלקות פרקים ומצבים מטבוליים: טרשת נפוצה, שיתוק מוחין, דלקת מפרקים שגרונית, סינדרום מרפן ועוד.

הלוקס ולגוס טיפול – טיפול שמרני

1. התאמת נעליים

בעת הופעת הסימנים הראשונים (ו/או התסמינים הראשונים) כדאי לנעול נעליים עם בית אצבעות רחב מספיק – Wide Toe) Box), שישאיר מקום רב עבור הבוהן ולא יפעיל לחץ על הבוניון. הנעל צריכה להיות רחבה בחלקה הקדמי ולא לוחצת על החלק הפנימי של כף הרגל. במידה וקיים שינוי במנח כף הרגל האחורית בנוסף לכאב בחלק התחתון הקדמי של הכף רגל, כדאי להתאים מדרסים אשר יפחיתו את רמת הכאב באופן משמעותי.